בניית תוכנית עסקית - 7 כללים לתוכנית עסקית מנצחת

תוכן עניינים

כמנהל/ בעלים, אני מניח שאתה עובד עם תוכנית עסקית. אבל עם יד על הלב, עד כמה הפעילויות היומיומיות בחברה שלך, מחוברות לבניית תוכנית עסקית שביצעת? בניית תוכנית עסקית נועדה לשמש אותך.  

במאמר זה אספק 7 כללים לבניית תוכנית עסקית מנצחת ומותאמת למציאות העסקית המשתנה שאנחנו חיים בה. לאחר מכן אדגים תהליכי בניית תוכנית עסקית להשגת מטרות עסקיות שונות.

אציג תהליך של בניית תוכנית עסקית לדוגמא, ואפרט פעולות שחשוב לבצע לפני בניית תוכנית עסקית וכתיבת תוכנית עסקית. במאמר זה ריכזתי עבורך את הרכיבים החשובים ביותר בתוכניות עסקיות, במטרה שתוכל לוודא שהתוכנית העסקית שלך תקפה.

בניית תוכנית עסקית מנצחת עם אלכס ויסמן - פקטור

בניית תוכנית עסקית מהם הכללים החשובים?

1

תוכנית עסקית שכתובה בשפה מקצועית, אחידה וברורה

  • וודא שמסמך בניית תוכנית עסקית כתוב בשפה מקצועית, אחידה, ברורה, ותקינה.
  • שדר לקוראים שסקרו תוכניות עסקיות רבות, שאתה דובר באופן שוטף את השפה העסקית.
  • וודא שתוכנית עסקית נגישה ורהוטה גם עבור קוראים בעלי רקע מקצועי שונה.

2

העבר את התוכנית העסקית לגורמים חיצוניים, שאינם עוסקים בתחום

  • עם סיום בניית תוכנית עסקית, העבר אותה למספר גורמים חיצוניים, שעוסקים בתחום מקצועי שונה, על מנת לוודא שאין אי הבנות וטעויות, ולוודא שהמסרים המרכזיים בתוכנית העסקית הובנו כהלכה. 
  • תוכניות עסקיות מקצועיות הן תוכניות בהן מבנה הפרקים ותתי הפרקים, מאפשרים לקוראים להבין בקלות בכל שלב של קריאת התוכנית העסקית, היכן הם נמצאים, ומהי המטרה המרכזית של הפרק.

3

אל תשתמש בטמפלט של תוכניות עסקיות ו/ או קבצים של תוכניות עסקיות קבועות מראש

4

אל תחשוף תוכנית עסקית בפני כל משקיע

  • ובוודאי ללא חתימה על הסכם סודיות.

5

בניית תוכנית עסקית PDF , המנע מכתיבת תוכנית שעולה על 30 עמודים

  • וודא שכתבת תוכן עניינים למסמך של תוכנית עסקית.

6

אל תאמר: כל מה שאני צריך כדי להצליח הוא 1% מהשוק

7

הימנע משימוש בתחליפים כמו בינה מלאכותית, לצורך בניית תוכנית עסקית

מתי צריך עדכון/ בניית תוכנית עסקית?

כל חברה צריכה תוכנית עסקית. גם אם אתה עובד עם תוכנית עסקית חשוב שתשאל את עצמך: 

האם התוכנית העסקית הנוכחית משרתת אותך?

בניית תוכנית עסקית בתחום אספקת שירותים וייעוץ שונה במידה רבה, מבניית תוכנית עסקית עבור חברה שמייצרת מוצרי צריכה ו/או עבור בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ. 

בניית תוכנית עסקית לעסק קטן תוכנית עסקית לצורך גיוס הון,  אינה דומה בדיוק לאופן בו מתבצעת כתיבת תוכנית עסקית לצורך הערכת שווי חברות, כתיבת תוכנית עסקית לצורך בחינת כדאיות של פרויקט חדש וכו’.

1

בניית תוכנית עסקית לסטארט אפ

תוכנית עסקית היא המסמך החשוב ביותר לחברת סטארט אפ. כמנהל בחברת סטארט אפ, שמתנהלת בסביבה עם רמות אי וודאות גבוהות מאד, בניית תוכנית עסקית פרטנית ומדויקת, תעזור לך לצמצם במידה נכרת את חוסר הוודאות, ותאפשר לך לזהות היכן מצויות ההזדמנויות הטובות, ואיך להיערךבצורה נכונה  לאתגרים הפנימיים והחיצוניים. 

עבודת המחקר והניתוח שתבצע בשלבים המקדימים של בניית תוכנית עסקית יאפשרו לך לחזות את:

  1. קצב הצמיחה הצפוי 
  2. הכנסות עתידיות מהפעילות העסקית ו/או מ Exit עתידי
  3. השקעות פיתוח צפויות
  4. הון נדרש לגיוס מהמשקיעים

2

תוכנית עסקית לצורך הערכת שווי חברות

בניית תוכנית עסקית נועדה לספק מידע עסקי רלוונטי אודות החברה, ובשילוב המידע מהדוחות הכספיים, מחקרי שוק, דוחות ענפיים של בנקים להשקעות, וכו’, נבצע הערכת שווי חברות. 

תוצאות ההערכה מבוססות על הנחות יסוד ותחזיות שמצויות במסמך תוכנית עסקית, ובמטרה לקבוע האם יש למיזם ערך כלכלי חיובי וכדאי שמצדיק את ההשקעה.

3

כתיבת תוכנית עסקית לצורך ביצוע הערכה מחודשת /ארגון מחדש בחברה קיימת

בתחילת תהליך בניית תוכנית עסקית, ננתח את פעולות העבר ואת המהלכים השגויים שבוצעו, לטובת כתיבת תוכנית עסקית שתסייע להבראת החברה. תוכנית עסקית זו נועדה לשימושה הפנימי של החברה.

כמנהל בחברה קיימת חשוב שתתקף את התוכניות העסקיות, לפחות אחת לשנה. תוכנית עסקית מהווה את היסוד לבניית תקציב רב שנתי ולבניית תכנית עבודה מדויקת ויעילה יותר.

4

בניית תוכנית עסקית לצורך גיוס הון / גיוס משקיעים

תוכנית עסקית מהווה חלון ראווה לגיוס הון חיצוני. תוכנית עסקית שתשקף בתמציתיות את מידת המקצועיות והרצינות שלך בפני המשקיעים הפוטנציאליים, תאפשר למשקיעים להבין במהירות מהו הפוטנציאל הכלכלי הטמון בחברה שלך.

במהלך בניית תוכנית עסקית לצורך גיוס הון, חשוב שתוודא:

  • פירטת במסמך תוכנית עסקית, את היקף ההון הנדרש להשקעה, ואת תחזית תקופת ההחזר בגין ההשקעה.
  • הצגת את הנתונים בצורה ברורה, ובאופן בו המשקיע יוכל לבחון את כדאיות ההשקעה בפשטות ובמהירות.
  • שיקפת נתונים ריאליים.

5

תוכניות עסקיות לצורך בחינת כדאיות של פרויקט חדש

בניית תוכנית עסקית, נדרשת כאשר קיים צורך לבחון היתכנות של פרויקט חדש בחברה קיימת. עבור ביצוע מטרה, זו תוכנית עסקית תבצע כימות של הפוטנציאל הגלום בפרויקט, ותבחן את מידת התרומה של הפרויקט לחברה.

היתרון הבולט בבחינת כדאיות פרויקט, בבניית תוכנית עסקית, הוא שניתן לבודד את הפרויקט החדש, ולבחון את כל הפרמטרים ואת הפרויקט כמרכז רווח שעומד בפני עצמו, ובאופן שיאפשר לך למכור ולשפר את ביצועי החברה.

6

בניית תוכניות עסקיות למטרת קבלת הלוואה מהבנק

במקרים רבים הבנק יבקש ממך להציג בפניו תוכנית עסקית מבוססת ומפורטת, עוד לפני אישור הבקשה להלוואה. ככל שכתיבת תוכנית עסקית תבוצע בצורה מעמיקה ויסודית, כך יגדלו הסיכויים שהבנק יאשר לך את ההלוואה. 

במהלך בניית תוכנית עסקית חשוב לוודא שהתחזיות וההערכות ריאליות. מדובר בתחזיות שתלויות בין היתר גם במשתנים חיצוניים ולכן וחשוב שתהיה ערוך וגמיש, לגבי האופן שבו תיישם את התוכנית העסקית בפועל.

בניית תוכנית עסקית לדוגמא

א. הצגת המוצר ותכונותיו

ב. יתרון תחרותי בולט של המוצר

א. חזון, מטרות ויעדים

ב. תמחור

ג. אסטרטגיה שיווקית

ד. אסטרטגיה מכירתית

א. בחינה וזיהוי פוטנציאל הכנסות 

ב. זיהוי קהלי יעד רלוונטיים

ג. זיהוי שחקנים משמעותיים

ד. זיהוי הזדמנויות וגורמי סיכון 

א. מבנה ארגוני

ב. מבנה ההנהלה

 

א. מודל מעמיק של הכנסות והוצאות

ב. תזרים מזומנים

תוכנית עסקית - 7 פרקים שיש לכלול בכל סוג של תוכנית עסקית

תקציר תוכנית עסקית נועד לסכם בתמציתיות את הסעיפים המפורטים בתוכנית העסקית המלאה, ולהציג בפני הקוראים את תמונת המצב המלאה.

דגשים חשובים בכתיבת תקציר מנהלים

הצג את הפוטנציאל העסקי
  • אם הפוטנציאל העסקי לא יהיה ברור בשורות הראשונות, ישנם סיכויים קלושים, שהקורא יחליט, בהסתמך על מה שהוא קרא בתקציר, להמשיך ולקרוא את יתר המסמך של תוכנית עסקית.
פרט את המניע שהוביל אותך להקים את הפעילות עסקית/ מיזם
  • הצג בקצרה את הפעולות המתוכננות ואת דרכי הפעולה שבכוונתך לממש את הפעילות העסקית.
ודא שתקציר המנהלים לא עולה על 3 עמודים
  •  ושהצגת בצורה עניינית וממוקדת את כל הפרקים החשובים בתוכנית שלך.

המוצר מהווה רכיב חשוב בתהליך בניית תוכנית עסקית. לכן בפרק זה של כתיבת תוכנית עסקית, התמקד במוצר שאתה מציע ביחס למתחרים בשוק, ושלב את כל המידע והפרטים החשובים ביותר אודות המוצר.

א. הצגת המוצר ופרטים טכניים
  • מה המוצר כולל?
  • מה מחיר מכירה?
  • כמויות המכירה הצפויות
  • עלויות ייצור מוצר
  • עלויות רכישת מוצר
  • עלויות אספקה
ב. יתרון תחרותי בולט של המוצר
  • חבר את היתרון הייחודי של המוצר שלך לצורך של הלקוח.
  • הדגש את היתרון התחרותי הבולט של המוצר, ביחס לאלטרנטיבות הקיימות בשוק.

אל תחשוף את התוכנית העסקית שלך בפני משקיעים, שאינם חתומים על הסכם סודיות.

א. חזון, מטרות ויעדים
  • הגדר מטרות ויעדים מדידים.
  • ציין אבני דרך ולוחות זמנים לפיתוח עסקי כחלק מפעולות של בניית תוכנית עסקית.
ב. תמחור מוצר
  • תאר בקצרה את תהליך תמחור המוצר.
  • במידה ואתה מתכנן להוציא מוצר חדש לשוק, הוסף למסמך בניית תוכנית עסקית תוכנית חדירה לשוק.
ג. אסטרטגיה שיווקית 
  • מהם ערוצי השיווק העיקריים לקידום ושיווק המוצר?
  • תכנן את דרכי הפעולה והמסלולים הצפויים.
ד. אסטרטגיה מכירתית 
  • הגדר תהליכי מכירה
א. בחינה וזיהוי פוטנציאל הכנסות
  • הצג את תמונת המצב המלאה של הזירה העסקית, בה החברה פועלת.
ב. זיהוי קהלי יעד רלוונטיים
  • נתח את המאפיינים של קהל היעד הרלוונטי למוצר.
  • זהה היכן הקהלים נמצאים, ומהם נקודות המפגש הפוטנציאליות (פיזיות ווירטואליות).
ג. זיהוי שחקנים משמעותיים
  • אלו שחקנים מציעים מוצרים זהים לאלו שהחברה שלך מציעה?
  • באיזה אופן המוצרים והשירותים של המתחרים דומים, ובאיזה אופן הם שונים?
  • מיהם השחקנים שפועלים בתחומים עסקיים משלימים?
ד. זיהוי הזדמנויות וגורמי הסיכון
אסוף מידע ממקורות מידע עדכניים ומגוונים, כגון:
  • מאגרי מידע עסקיים, סקרים, בחינת פעילות מתחרים, קבוצות מיקוד, ייזום שיחות עם קהל היעד הרלוונטי, איסוף נתונים מהלמ”ס, כתבי עת מקצועיים ואתרי חדשות.
  • ככל שתשען על יותר מקורות מידע איכותיים, כך המידע העסקי שיהיה ברשותך, יהיה מהימן ובעל ערך רב. זה יאפשר לך לזהות הזדמנויות טובות, להכיר מבעוד מועד את האתגרים הצפויים ולהיערך אליהם בצורה נכונה.
זיהוי הזדמנויות יאפשרו לך להבין היכן מצוי הפוטנציאל הצמיחה העסקית, ולהיות מודע וערוך לסיכונים הכרוכים:
  •  דפוסי רכישה ושימוש במוצר, מגמות טכנולוגיות, ערוצי שיווק דומיננטיים, דפוסי תחרות, סביבת מימון, סביבה כלכלית ופוליטית ורגולציה וכו’.
זיהוי הזמנויות בבניית תוכנית עסקית אלכס ויסמן פקטור בע"מ
  • בפרק זה של בניית תוכנית עסקית, פרט מי עומד מאחורי החברה ומהם המשאבים/ הנכסים הקיימים אשר תורמים לפיתוח החברה.
  • כתוב מידע אודות מבנה החברה, צורת ההתארגנות וחלוקת האחריות של בעלי התפקידים.
  • וודא שהמידע שכתבת, בעת בניית התוכנית העסקית, אודות פעילות החברה, מפורט, מעמיק ומהימן.
א. מבנה ארגוני
  • תאר את המבנה הארגוני הקיים, הגדרות התפקידים, וחלוקת התפקידים.
ב. הנהלה
  • ציין, כחלק מכתיבת תוכנית עסקית, את המבנה הניהולי בחברה, רקע כללי ומידע אודות מנהלי החברה: ניסיון קודם, ידע מקצועי, ותק, קשרים רלוונטיים, כישורים, וכל מידע אשר משקף ומדגים את תרומתם ויכולתם של המנהלים לקדם את החברה.
  • תוכנית עסקית מהווה יסוד חשוב להצלחה העסקית, בייחוד משנת 2020, לכן חשוב שתתייחס למגמות המאקרו כלכליות והפוליטיות בארץ ובעולם, בעת תכנון ובניית תוכנית עסקית.
  • ככל שתעמיק ותתייחס לכלל המשתנים שמהווים פקטור, להצלחת מימוש תוכנית עסקית, תספק מידע מקיף, עדכני ומקצועי, שיעזור למשקיעים לקבל החלטה: האם כדאי לצאת עם החברה שלך לדרך או לא.
א. תחזית הכנסות והוצאות
  • צור צפי הכנסות והוצאות (ייצור, פיתוח, אספקת שירותים, הוצאות שיווק וכו’).
  • בצע הערכה לפי תקופות: רבעון, שנה, שנתיים ובמידת הצורך יותר.
  • התייחס למקדמי עונתיות בבניית תוכנית עסקית.
  • חשב את ההוצאות הצפויות לכל מוצר: עלויות ייצור, תפעול, ייבוא, רכישת ציוד חדש, שיפוץ, שיווק, ייעוץ והוצאות קבועות (שכר עובדים, שכירות של נכסים, ארנונה, ביטוחים, פחת).
  • החסר את ההוצאות מההכנסות, ולאחר מכן החסר את ההוצאות הקבועות לקבלת שורת הרווח.
ב. תזרים מזומנים
  • רשום את מועדי ההכנסות הצפויות, ברמה חודשית, רבעונית ושנתית.
  • התייחס לפערי הזמן של קניית חומרי הייצור למכירת המוצר.
  • כמו כן התייחס לפערי הזמן, בין מועד המכירה לקבלת ההכנסה בפועל (תשלומים, שוטף+ ועסקאות דחויות).
לאחר שתרכז את נתוני ההכנסות, הוצאות ותזרים המזומנים הצפוי, תדע מתי החברה תגיע לנקודת איזון בין ההכנסות להוצאות, ומאיזו נקודה המוצר צפוי להיות רווחי.

בניית תוכנית עסקית – סיכום והנחות עבודה עיקריות

  • במאמר בניית תוכנית עסקית, הדגמתי כיצד תוכניות עסקיות ספציפיות ומדויקות, משמשות כלי הצגה אפקטיבי בפני משקיעים פוטנציאליים, וכך מגבירים את הסיכויים לגייס הון/ מימון לחברה.
  • כמו כן סקרתי מבנה נפוץ וכללי של תוכנית עסקית לדוגמא. תוכנית עסקית לדוגמא במאמר זה, נועדה להמחשה בלבד.
  • חשוב להתאים את המבנה של תוכנית עסקית לאופי החברה, המוצרים, הקהלים וגורמי המימון הרלוונטיים ועוד.
  • התוכנית העסקית נועדה לשמש את החברה שלך ולא להיפך.
  • אם התוכנית העסקית לא משרתת את המטרה העסקית שלך, זה אומר שהתוכנית העסקית אינה מדויקת דיה, ומומלץ לתקף את התוכנית העסקית ולוודא שהיא מקדמת את החברה ולא מגבילה אותה.

תוכנית עסקית - מה מקבלים מזה?

גיוס הון - בניית תוכנית עסקית משכנעת, תמשוך אליך יותר משקיעים, ותגדיל את הסיכויים לקבלת מימון

חזון והגדרת יעדים עסקיים ברורים ומדידים

הקצאה וניצול משאבים יעיל

שיפור תהליך קבלת החלטות

הכרות והבנה מעמיקה עם השוק התחרותי שהחברה פועלת בה

לקביעת פגישה חייג למספר הטלפון בראש/ תחתית האתר ו/או באמצעות הודעת WhatsApp